woensdag 23 oktober 2013

Onderzetters zwarte Piet

Vrolijke onderzetters zwarte piet,

Gemaakt van restjes katoen op haaknaald 3.50









Haak 2 lossen, haak 6 vasten in de 2e losse vanaf de haak naald, sluit met een vaste.
Toer 1 – haak 2 vasten in elke vaste = 12 vasten.
Toer 2 – haak * 1 vaste, 2 vasten in de volgende vaste   * herhaal tot in totaal 18 vasten.
Toer 3 – haak * 2 vasten, 2 vasten in de volgende vaste * herhaal tot in totaal 24 vasten.
Toer 4 – haak * 3 vasten, 2 vasten in de volgende vaste * herhaal tot in totaal 30 vasten.
Toer 5 – haak * 4 vasten, 2 vasten in de volgende vaste * herhaal tot in totaal 36 vasten.





Haak 5 vasten in de eerste vaste,= een oor











Haak 15 vasten op de ronding,
Haak 5 vasten in de volgende  vaste = een oor










Haak 24 vasten op de ronding tot je over  het eerste oor bent.










Keer het werk en haak 30 vasten op de ronding,
knip de draad af, laat de lus rusten hier word straks verder mee gehaakt.
Leg de goede kant naar boven en haak aan de onderkant met wit katoen.
Sla 6 vasten over = het oor,
en haak 19 vasten op de ronding.








Keer het werk en haak 19 vasten.

Sierrandje,
Keer het werk en haak* 3 lossen 1 vaste* herhaal tot aan het eind van de 19 vasten.
Haak in de bovenkant in de bruine lus met blauw katoen,
15 vasten in de voorste lussen.









Keer het werk en haak 3 vasten in de 1e vaste,
13 vasten op de ronding en 3 vasten in de volgende vaste.
Keer het werk en haak 10 vasten op de ronding 5 vasten in de volgende vaste en 5 vasten op de ronding.









Keer het werk en haak 17 vasten op de ronding.
Keer het werk en haak nog  17 vasten op de ronding, hecht af.
Vouw de baret naar achteren en haak in de voorste lussen in donkerbruin katoen * 3 lossen 1 vaste * herhaal dit tot het eind van de baret, hecht af.









Veren op de baret,

haak met groen katoen een ketting van 9 lossen haak hierop 1 vaste 2 halve stokjes 2 stokjes 2 halve stokjes 1 vaste,
ga door met roze katoen en haak 9 lossen  haak hierop 1 vaste 2 halve stokjes 2 stokjes 2 halve stokjes 1 vaste,
Verbind de veren met een vaste aan elkaar.










Naai de veren op de baret.
Ogen,

Haak 2 lossen, haak 6 vasten in de 2e losse vanaf de haak naald, sluit met een vaste.

naai de rondjes op het hoofd.






Maak er zoveel je wilt.



oktober 2013.




6 opmerkingen:

  1. Hoi Tineke.
    Wat maak jij ontzettend leuke dingen. Ik heb je metten aan mijn blog toegevoegd. Ik blijf je volgen hoor. Bedankt voor de leuke patroontjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Tjitske,
    fijn dat je mijn spullen leuk vind en natuurlijk dat je me volgt, zeer vereerd

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Tineke,
    Heel erg bedankt voor dit leuke patroon. Ik kom alleen evn niet helemaal uit de 5de toer waar je begint met de oren. Ik kom tot ik beide oortjes gehaakt heb maar dan schrijf je "24 vaste in de ronding" Ga je dan keren en terug? of haak je door... want met doorhaken kom ik niet op 24 vaste...
    Ik vind ze super leuk dus hoop dat je me kunt helpen, dan kan ik er misschien een leuke slinger van maken voor de kinders rond sinterklaastijd.

    Vriendelijke groetjes
    Rinette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens haak je dan over het eerste oortje heen bij de 5e toer met 24v op de ronding (als ik het fotootje goed zie)

      Verwijderen
  4. ben zo blij met je nu piet maar heb jij ook een huisje voor mijop me buiten plank

    BeantwoordenVerwijderen